KM klass påsikt februari
Tillvägagångssätt:
Bilderna har bedömts av nio medlemmar i Åtvidabergs fotoklubb. Alla bilder ställdes upp i slumpmässig ordning på lokalens väggmonterade fotohyllor och kunde betraktas samtidigt. Bedömarna uppmanades att vid bedömningen ta hänsyn till den bedömningsmall som klubben arbetar efter (bifogas) samt de punkter för bedömning som Tidaholms FK skickat med i missivet.
Varje bedömare fick ge varje bild en bedömningspoäng mellan ett och fem, där ”fem” är högsta bedömning. En bild kunde således maximalt få 45 poäng. Vid lika poäng räknades högst antal 5:or, 4:or, 3:or osv. för att särskilja placering, vilket inträffade för några bilder.
Efter poängsammanräkning sattes bilderna upp i rangordning från vinnare och ned till plats 18. Därefter följde en gemensam diskussion om de tio bästa bilderna och motiven till bedömningarna formulerades.
Den vinnande bilden fick 39 av 45 möjliga poäng (varav fem 5:or), den andraplacerade bilden fick 37 poäng (varav fyra 5:or) och den tredjeplacerade bilden fick också 37 poäng (varav tre 5:or). Alla bilder med placering ett till tio hade från 30 till 39 poäng.
10:e plats Per Gyllingberg Stilla på Mullsjön
En lugn och rogivande bild, vacker himmel och fin spegling i vattenytan från båtarna. En trivsam bild, men utan spänning. Förgrunden är fint tecknad med vass och vattenyta; en något sänkt horisont skulle lyft fram förgrunden än mer. Ett plus för de olika blå tonerna i vatten och himmel.
9:e plats Bengt-Åke Öhgren Höstglöd
En fin bild där färgerna står bra mot varandra. Skapar vacker känsla av årstiden. Mönstren i åkerns höstsådd framträder och balanserar i förgrunden. Vi resonerar om ifall en stående bild med lite mer förgrund hade lyft huvudmotivet och gjort bilden ännu bättre – något att fundera på.
8:e plats Carina Lilja Fjäriln vingad syns på ängen
Knivskarp skärpa på båda fjärilarna – svårt att upprepa en sådan bild, bra gjort. Kunde haft lite mer lyster i färger och teckning, en fråga om pappersval? Bakgrunden med tistlarna är viktig, men kanske skulle varit ännu mer oskarp för att undvika viss rörighet.
7:e plats Daniel Lindström Åldrad
Blommor blir vackra när de vissnar. Fina skira toner i det vita i kronbladen. Snygg placering av motivet som träder in från höger i bilden. Fint oskarpa blåa och gröna färgtoner i balans i bakgrunden. Trots stillhet ger motivet intryck av rörelse, man kan uppleva att de skira bladen fladdrar – association till brudslöja från tidigt 1900-tal.
6:e plats Maud Sjöstedt Solnedgång i Hångsdala
Uppskattad enkelhet med fin ton och komposition. Solen står nästan på den bortre av vindsnurrorna. Det finns en fin bakgrund/horisont i nederkant som inte kommer fram. Lite mer av den skulle gynnat bilden. Variation i poängsättningen från bedömarna.
5:e plats Per Gyllingberg Flower Power
Modigt att plåta en ful fot – oblygt. Bra fot(o)! Fot(o)geniskt! Bra fot(o)terapi, balans mellan motiv och bakgrund. Det är i sin enkelhet en bra bild som man inte behöver gå så långt för att hitta. Lite andrum ovan stortån önskas.
4:e plats Daniel Lindström Jakob och Esau
Bra beskuren och placerad i ramen, bra balans, fin linje skägg – haka – överkropp. Allt annat än konventionell. Tydlig direktkontakt med fotografen. Bilden väcker diskussion kring bearbetning. Hur mycket är original och/eller är det mycket manipulation/kloning? Det vet just nu bara upphovspersonen som både skapat ett udda porträtt och en livlig diskussion.
3:e plats Peter Brolin Bakgrundsflygare
Ingen konventionell fågelbild. Kombinerar lugn och styrka, kontrast mellan aktiv/passiv. Den flyktiga nötväckan i startposition utgör en diagonal till den lugnt mumsande stenknäcken med knivskarp stadig blick. Det låga perspektivet attraherar. Något störande bakgrund till vänster (en byggnad/ett fågelbord?) skämmer den i övrigt fint diffusa oskarpa bakgrunden. Men den är förlåten av det i övrigt perfekt fångade fågelmötet.
2:a plats Carina Lilja Mina tankar
Barnet har fin kontakt med fotografen, grundad på tillit. Ögonen fångar. Allvarlighet och enkelhet, ingen distraktion. Närvaro och frånvaro på samma gång. Hjärtat som skymtar i bildens underkant är en stark symbol. Bildens fina placering har säkert att göra med intrycket vid första betraktandet; den fastnar utan att vara det perfekta porträttet. Vi diskuterar eventuella justeringar. Motivet uttrycker ensamhet i den stora svarta bakgrunden – var det medvetet? Hur hade den blivit kvadratisk eller lätt beskuren på högersidan? Det blir ett lätt blänk i bilden från rummets belysning – hade mattare papper fungerat?
1:a plats Bengt-Åke Öhgren Tärndans
En påpasslig bild, en studie av fåglar i en position som inte låter sig fångas alltför ofta. Dekorativ – avskalad – effektfull. Formspråket tilltalar. Mötet i luften ger en illusion av en grafiskt osynlig tråd mellan stilettnäbbarna. Den vita passepartouten bidrar till renhet i den i övrigt helt vita obefintliga bakgrunden. Lite pixlar accepteras som en del i konstformen. Möjligen kunde den nedre tärnans vinge (till vänster i bild) fått framträda något tydligare. Passar såväl på ett konstgalleri som i vårt vardagsrum (tyckte flera).
Resultat plats 11 – 18 (utan motivering)
11:e plats – Sara Ahlin – Där älvorna dansar
12:e plats – Maj Arvidsson – På näsan
13:e plats – Maud Sjöstedt – Pretty in pink
14:e plats – Göran Lyman – Naturspegel
15:e plats – Peter Brolin – Solnedgång i Holma
16:e plats – Sara Ahlin – Lockbete
17:e plats – Maj Arvidsson – Matbrist
18:e plats – Göran Lyman – Sprickan